طویل ترین پل تاریخی ایران تا پیش از دهه 70 شمسی زیر خاک مدفون بود به طوری که هیچ اثری از آن نبود و گمان نبود که طولانی ترین پل تاریخی ایران جایی بین لارستان و بندرعباس پنهان است.

پل لاتيدان

به گزارش همشهری ‌آنلاین، سیلی که در سال 1372 منطقه بین لارستان و بندرعباس را در بر گرفت، سبب شد که پل لاتیدان از زیر خاک سر درآورد. پل لاتیدان بیش از ۱۰۰۰ متر طول دارد و در دوران صفویه برای برقراری ارتباط بین لارستان و بندرعباس برای دسترسی به جزایر خلیج فارس احداث شده است. این بنای تاریخی بیش از ۲۰۰ دهانه داشته است که بخشی از دهانه‌ها همچنان پابرجا هستند. این پل، از آثار تاریخی به جا مانده از دوران صفوی است که قدمتی در حدود 500 سال دارد و هدف ساخت آن بیرون راندن پرتغالی‌ها بوده و بعدها به عنوان مسیری برای کاروان‌های بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

از ویژگی های این پل تاریخی، نوع مصالح به کار رفته‌ی متمایز آن است به طوری که به جای استفاده از آجر، از سنگ های بی شکل و در ابعاد متنوع بهره گرفته شده است. سطح روی این پل از سنگ‌های مسطح تشکیل شده است که به همین دلیل و استفاده از سنگ های تراش نخورده و نبود پی مقاوم، باعث تخریب این اثر تاریخی شده است.

همچنین درازای پل لاتیدان (پل‌کول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است اما تاکنون گام‌های اندکی برای بازسازی، استحکام‌بخشی و نگاه‌داری این پل برداشته شده‌ به‌گونه‌ای که فقط در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمده‌است.

کد خبر 878068
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
    1 0
    طراحیش خیلی خاص بوده ، ای کاش ماکت شبیه سازی رایانه ایش رو هم می گذاشتید .
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
    1 0
    چه جالب